Kinek jó a diákmunka?
A diákmunka, mint az atipikus foglalkoztatási formák egyike, nagy átalakuláson megy keresztül. Míg tíz éve, ha valaki „diákmunkában” dolgozott, az általában azt jelentette, hogy szórólapozik vagy gyárban csomagol. Ma már egyre több cég ismeri fel azt a tényt, hogy a munkaerőhiány csökkentésének egyik lehetséges formája a diákmunka. Miért is éri meg egyre több cégnek fiatal munkaerőbe invesztálni? Először is a diákok gyorsan tanulnak, tudásuk a lehető legfrissebb, elhivatottak és új ötleteket hoznak. A diákbért nem terheli szociális- és szakképzési hozzájárulás, ami 19,5 + 1,5 százalékos megtakarítást jelent. A szervezetet nem terheli HR és adminisztrációs költség. A munkabér költségszámlaként jelenik meg. Fontos szempont még hogy nincs fizetett és betegszabadság, így csak a valóban ledolgozott órákat kell megfizetni.
Sok szervezet már tudatosan neveli ki munkavállalói következő nemzedékét ilyen foglalkoztatási formában. A munkáltató a gyakornoki idő alatt megismeri a diákok képességeit és készségeit, figyelemmel kísérheti kompetenciafejlődésüket és a munkához való hozzáállásukat. A diák a szervezetben töltött munkaidő alatt megismerheti a cég kultúráját, mely nagyban segíti majd a szervezetbe való integrálódását.
Kik dolgozhatnak diákmunkában?
Azok a nappali tagozatos hallgatók, akik a 15. életévüket már betöltötték, de a 16.-at még nem az iskolai szünetekben. Amíg a diák nem tölti be a 18. életévét szülői beleegyezésre van szükség, illetve nem végezhet éjszakai munkát. 25 év alatt azok a hallgatók is dolgozhatnak, akik passzív félévüket töltik.
A munkavállaláshoz szükség van személyazonosító igazolványra, adóazonosító jelre, Taj számra, érvényes bankszámlaszámra illetve érvényes matricával ellátott diákigazolványra vagy érvényes hallgatói jogviszony igazolásra is.
Tanulmányaik folytatása alatt a diákoknak lehetőségük van több fajta munkát kipróbálni, így olyan tapasztalatokra tesznek szert, amit később a karrierútjuk során felhasználhatnak.
A munkaválasztás során fontos szempont, hogy a tanulmányaikkal összeegyeztethető, rugalmas munkaidőben mehessenek dolgozni, olyan feladatokat lássanak el amiből tanulni tudnak, legyen könnyen megközelíthető és lehessen vele jól keresni.
Egyre többen már azért vállalnak munkát, hogy tanulmányaik végeztével megfelelő referenciakészlettel rendelkezzenek.
Iskolaszövetkezetek:
Az iskolaszövetkezet, egy speciális szabályok alapján, szövetkezeti formában működő szervezet, amelynek tagjai többnyire, de nem kizárólag nappali tagozatos hallgatók. Az iskolaszövetkezet által szervezett diákmunka egy háromoldalú jogiszony kialakítását feltételezi. Feladata, hogy tagjai számára lehetőséget biztosítson munkavégzés folytatására, és elősegítse gyakorlati képzésüket, valamit egyedi megállapodás keretében kiközvetítse tagjait a szolgáltatást igénybe vevő cégekhez.
Ilyen fontos foglalkoztatáspolitikai katalizátor egyetlen más országban sem működik, a szövetkezetek gazdasági szerepe példaértékű, nemzetközi kitekintésben is.
A szolgáltatást fogadó szervezeteknek azért előnyős, mert nem kell foglalkozni toborzással, kiválasztással, diákokkal történő szerződéskötéssel, a diákmunka adóhatóság felé történő bejelentéssel, bérszámfejtéssel, bérutalással.
Az iskolaszövetkezet tagsági és eseti megállapodást köt a tanulóval melyek tartalmazzák a munka és feladatkört, a munkavégzés helyét, a napi időbeosztást, a munkáltatói utasítást adó személyt, és a feladatokhoz kapcsolódó legkisebb díjazási összeget és a kifizetés időpontját.
A szervezetek számára a foglalkoztatás legolcsóbb megoldását jelenti, hiszen egy diák iskolaszövetkezeten keresztül történő foglalkoztatásának költsége még a szociális hozzájárulási adó mértékét sem éri el.
A diákok számára azért jó mert biztonságos, a bérüket garantáltan megkapják, egy helyen több lehetőség közül is választhatnak és bérükből csak a személyi jövedelemadó, - amely jelenleg 15 százalék- kerül levonásra.
A MADS – Márton Áron Iskolaszövetkezet munkakínálatában megtalálhatóak az egyszerű alkalmi fizikai munkák, és a promóciós, irodai, gyakornoki munkák is egyaránt.
Nyáron megnövekedik a diákmunkára jelentkezők száma. Ilyenkor sok diák végez alkalmi munkát, de egyre több olyan diák van, aki gyakornoki munkalehetőségek miatt keresi fel a MADS Iskolaszövetkezetet.